محققان میگویند: با توجه به شیوع اضطراب و مصرف کم میان وعدهها (لبنیات و دانهها)، باید اقداماتی در جهت کاهش اضطراب و بهبود مصرف میان وعده های مفید صورت گیرد.
به گزارش ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضطراب از شایعترین اختلالات شناخته شده است که می تواند تحت تأثیر عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی قرار گیرد. از این رو مطالعهای با هدف تعیین شیوع اضطراب و رابطه آن با مصرف میان وعده در دانش آموزان سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی شیراز توسط افسانه احمدی، دانشجو ارشد گروه تغذیه از دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همکارانش انجام شد.
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی ۴۸۰ نفر از دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی به صورت خوشهای از ۴ ناحیه آموزش و پرورش شیراز انتخاب شدند. با توجه به ریزش و تطابق شرایط ورود و خروج ۴۱۱ نفر از دانش آموزان وارد مطالعه شدند. پرسشنامهای دارای اطلاعات دموگرافیک، اطلاعات آنتروپومتری، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه بسامد خوراک برای هر کدام از شرکت کنندگان تکمیل شد. برای تحلیل های آماری از نرم افزار spss و آزمون های آماری t-test و chi- square استفاده شد.
یافتهها حاکی از آن بود که از کل افراد مضطرب (۵۴٫۵ درصد)، ۶۴٫۵ درصد زن و ۴۴٫۷ درصد مرد بودند و ۵۰ درصد در مقطع تحصیلی سوم دبیرستان و ۵۹ درصد در مقطع پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل بودند. شیوع اضطراب به طور معنی داری در دختران نسبت به پسران بیشتر بود. ارتباط معنی دار معکوسی بین اضطراب و وزن بدن دیده شد. میانگین مصرف لبنیات در دانش آموزان مضطرب پیش دانشگاهی و میانگین مصرف دانه ها در کل دانش آموزان مضطرب به طور معنی داری کمتر از افراد غیر مضطرب بود.
طبق نتایج این پژوهش و با توجه به شیوع اضطراب و مصرف کم میان وعده ها (لبنیات و دانه ها)، باید اقداماتی در جهت کاهش اضطراب و بهبود مصرف میان وعدههای مفید صورت گیرد.
محققان دریافتند افراد بزرگسالی که به میزان کافی شیر و فرآورده های لبنی مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که شیر نمی خورند، از امتیاز بالاتری در تست های مربوط به عملکرد مغز و حافظه برخوردارند.
برای انجام این تحقیق، بیش از 900 زن و مرد بین سنین 23 تا 98 سال در آزمون های مغزی از جمله مهارت های بینایی، گویایی و حافظه قرار گرفتند.
نتایج نشان داد افرادی که حداقل یک لیوان شیر در روز می نوشند، در تست های مربوط به عملکرد مغز موفق تر عمل می کنند. بالاترین امتیاز به کسانی اختصاص داشت که بیشترین میزان شیر و فرآورده های لبنی را مصرف می نمودند.
نقش شیر و لبنیات در سلامت مغز و پیشگیری از کاهش توانایی این عضو مهم، به ویژه در مورد جمعیت سالمند هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. این ماده غذایی ارزشمند از اختلال عملکرد مغز و بروز برخی مشکلات روانی پیشگیری می نماید.
نتایج این مطالعه بیش از پیش بر اهمیت مصرف شیر کم چرب به ویژه در وعده صبحانه تاکید دارد. ترکیب شیر با میوه ها یا غلات صبحانه یک انتخاب مناسب برای این وعده غذایی مهم است.
بر اساس دستورالعمل تغذیه و رژیم غذایی امریکا در سال 2010، افراد بزرگسال باید روزانه 3 لیوان شیر کم چرب یا بدون چربی بنوشند. این میزان تامین کننده 9 ماده مغذی ضروری بدن از جمله کلسیم است.
1 اسامی شاگردانتان را به سرعت یاد بگیرید.
2)مشکلات انظباطی کلاستان را در خود کلاس حل کنید.
3)سعی کنید ویژگی های فردی شاگردانتان را بشناسید.
4)از شغلتان بدگویی نکنید.
5)به موقع و سر وقت در کلاس حضور یابید.
6)دلیل فرمان هایتان را به دانش آموزان بگویید.
7)نشان دهید از تدزیس و کار با آنها لذت می برید.
8)خوش برخورد و با حوصله و فروتن باشید و از مقررات خشک و خسته کننده دوری کنید.
9)آنچه را که می خواهید شاگردانتان به آن عمل کنند واضح ،روشن و با قاطعیت بیان کنید .
10)از شاگردانتان انتظارهای بیجا و توقع بیش از اندازه نداشته باشید.
11)دانش آموزان را به سوال کردن تشویق کنید.
12)در حضور دیگران دانش آموزان را سرزنش نکنید.
13)به وعده هایتان دقیقا عمل کنید.
14)با برنامه ریزی دقیق به کلاس وارد شوید.
15)به سوالات خصوصی دانش آموزان شکل عمومی دهید و سپس پاسخ دهید.
16)مشورت و دریافت کمک از افراد متخصص یا ماهر یک مهارت است نه نشانه ضعف شخصی شما.
17)دانش آموز را به عنوان یک شخص مورد حمله قرار ندهید فقط به رفتارهای بد اعتراض کنید.
18)بر برنامه ریزی درستان مسلط باشید و از شیوه های نو برای تدریس استفاده کنید.
19)هر روز بر معلومات خود اضافه کنید و هیچ سوالی را بی پاسخ نگذارید.
20)بیشتر به ریشه های بد رفتاری توجه کنید نه خود بد رفتاری.
21)صمیمی باشید ولی جریان تربیتی را واژگون نکنید.
22)نبض کلاس را در دست داشته باشید.
23)نصیحت بار آموزشی ندارد.
دبستان عطوفت سال تحصیلی ۹۲-۹۱
.: Weblog Themes By Pichak :.



